Így tedd színesebbé a tanóráidat az Ellentétek (Opposites) kártyacsomaggal:

1. Versenyezz! (bemelegítő vagy levezető feladat; játékidő:7-8 perc)

Alkossatok 2-3 csoportot (maximum 4 fővel)! Sorsoljatok ki egy "Teacher"-t, aki kiáll a táblához és a csoportok választott jelét (pl 1-1 kedvenc állat) felírja a táblára, majd az Ellentétek kártyacsomagot kézbe véve sorra hangosan mondja az egyik szint (A/B) ellentétpár egyik szavát. A csoport feladata a szavak ellentétét kitalálni és lejegyezni. Egy körben maximum 12-15 szóval játsszatok! A felsorolás végén a helyes válaszokat a csoportok szószólója felolvassa, a válaszokat értékeljük. Jutalmazás: a nyertes csoport minden tagjának 1-1 pont jár (amiből közös megegyezés alapján 5/10-et összegyűjtve pl. kisötös jár) Játékvariáns: Játszhattok úgy is, hogy a csoportok választott szószólója a szavakat gyorsan bekiabálja. A játék így pörgősebb, izgalmasabb, de a játékvezető részéről koncentrációt és magabiztos irányítást (pontozást) igényel!

2. Írd le a szörnyet! (mondatalkotás kooperatív módszerrel, szókincs aktivizálása, társas kompetenciafejlesztés; játékidő: 8-10 perc)

Kiscsoportokat alakítunk (maximum 4 fő). Minden csoportnak 3-3 mellékneves ellentétkártyát adunk. A csoportok feladata közösen egy szörnyet / figurát rajzolni, amelyre illenek a kártyáról önállóan kiválasztott melléknevek (pl stupid, ugly, short). A rajzkészítés ideje : 3-4 perc. A rajzot a többi csoport felé felmutatva a csoport két kisorsolt szószólója állító és tagadó mondatokat mond. Pl egyik: He is ugly. Másik: He is not beautiful. Vagy He has got short hair. He hasn't got long hair.

3. Mi mindenre emlékszünk!

Előkészület: az ellentétkártyák (vagy a tanult anyag) alapján minden tanuló 1-1 melléknevet választ magának és nagybetűkkel felírja egy cetlire. Körbe rendezzük a székeket, leülünk. A tanulók sorra felmutatják a cetlijüket, és a szavakat közösen körbehaladva elismételjük, gesztussal is kísérve a szó kimondását (pl. big, fat, miközben mutatjuk is). A feladattal legalább háromszor körbejárunk, majd a szócetliket elrejtjük és a tanulók egyénileg teszik próbára memórájukat. Siker esetén jutalmazzunk piros ponttal, mosolygós nyomdával, matricával! A feladatot a tanulók nagyon szeretik, meglátjátok, mindenki aktív lesz! A körmemorizálásban a maximális létszám 8 fő. Ha ennél több tanulónk van a csoportban, két kört alkossunk és mindkét kör elindításában segítsünk. Differenciáló játékvariáns: amíg az egyik csoport körben játszik, a másik újabb szócetliket készít a saját csoportjának, így játszhatunk a csoportokkal felváltva.

4. Varázs-tanulás

Ha megtehetjük, teremtsünk különlges hangulatot a terem egy sarkában, tegyünk le színes párnákat, plédeket. Az előkészületekbe a szülőket, gyerekeket is bevonhatjuk, szívesen segítenek majd nekünk! A párnákon kényelmesen körbe ülünk, a Smart Opposites alapján a gyerekek szócetliket készítenek (lásd: Mi mindenre emlékszünk!). A memorizálás kezdetén egy különleges hangszer hangjára (pl. esőbot/triangulum/csörgő) behunyjuk a szemünket, és néhány pillanatra közösen ellazulunk, majd a feladatot a szavak közös ismétlésével kezdjük. A körmemorizálásban a maximális létszám 8 fő. Ha ennél több tanulónk van a csoportban, két kört alkossunk és mindkét kör elindításában segítsünk. A "pihenő" csoport mindig kapjon jól definiált, konkrét feladatot!

5. Ide nekem a színpadot!

Nevezzünk ki egy színpadot, ez lehet a terem közepe. Körben ülünk. Az Opposites szókártyákat kiosztjuk. A tanulók sorra kiállnak középre és eljátsszák a szavukat. Bízzunk a gyerekek kreativitásában, még a lehetetlen szavakkal is megbírkóznak!

6. Megmondom, milyen vagy

Előkészület: az ellentétkártyák (és vagy a tanult anyag alapján) minden tanuló 1-1 melléknevet választ magának és nagybetűkkel felírja egy cetlire. Körbe rendezzük a székeket, leülünk. A tanulók sorra felmutatják a cetlijüket, és egyszerű mondattal mindenkit leírunk. Pl. He is hungry. Vagy: Lili is hungry. Tomi is tall. A szerkezetek először közösen mondjuk el, legalább 3 körben, majd az önként vállalkozók körbehaladva mindenkiről elmondanak 1-1 mondatot. Remek lehetőség a beszélt nyelv fejlesztésére.

7. Memóriajáték. Játsszunk saját memóriajátékunkkal!

Kis színes karton négyzeteket készítünk elő, összesen 30-40 darabot, kétféle színben. Csoportokat alakítunk (max 4 fő), minden csoportnak 6 előre kiválasztott Opposites kártyát adunk, majd megkérjük a gyerekeket, hogy a 12 kis lapra írják fel nagy betűkkel a kártyán szereplő szavakat – az egyik színű kartonra az egyik szót, a másikra annak ellentétét. Két-két csoportot összevonunk, s hagyjuk a gyerekeket játszani a saját maguk által készített ellentétcsomagokkal. Nagyon fogják élvezni! Játékvariáns: adjuk ki ugyanezt a feladatot házi feladatnak. A legjobb, ha a gyerekeknek saját kártyacsomagjuk van minden lecke, témakör szókincséből, akár magyar-angol formában. A memóriajáték nagyszerűen segíti a szavak elsajátítását.

8. Találd meg a párod! (gyors bemelegítő feladat)

Az Opposites kártyacsomag alapján a nyelvtanulók a teremben vagy otthon szókártyákat készítenek (lásd: "7. Memóriajáték"). A kártyákat összekeverjük, majd kiosztjuk. A nyelvtanulók elindulnak a teremben és megkeresik ellentétpárjukat. A szavakat gyorsan fel is olvassuk. A gyerekek aznap az ellentétpárjuk mellett ülnek az órán. Játékvariáns: Körben ülünk. A szókártyákat kiosztjuk, a gyerekek kezdik sorban felolvasni a szavaikat. Ha valaki a szava ellentétét hallja, gyorsan bekiabálja az ellentétét. A szókártyákat többször is összekeverhetjük és újraosztjuk vagy a gyerekek párt alkotnak és el is játsszák a szavukat.